'Passie en gedrevenheid maken het verschil'

Interview Dave Wesselink

Zondag 23 april 2017 staat de 7e editie van de Hurdles/Sprint Special in Epe weer op de wedstrijdkalender. Zoals gebruikelijk wordt de wedstrijd aangekondigd met een fraaie wedstrijdposter waarop één of twee talentvolle atleten staan die de voorgaande editie aan de wedstrijd deelnamen.
Na het interview met blikvanger Marijke Esselink is er ook een interview geweest met die van A-junior Dave Wesselink (AV Trias).
Onderstaand een inkijkje in hoe hij traint en wat zijn hun doelen zijn voor het a.s. seizoen.

 E561135

“Dave na je goede indoorseizoen zijn de pijlen alweer op het outdoor seizoen gericht. Welke doelen heb je je daarvoor gesteld?
Ten eerste bedankt voor het compliment, ik ben inderdaad tevreden over mijn resultaten dit indoor seizoen al had ik liever nog wel 1 honderdste harder gelopen van 8.00 naar 7.99. Mijn hoofddoel dit outdoorseizoen is het lopen van de limiet voor het Europees Junioren kampioenschap in Grosseto (Italië) die staat op 13.90. Dit is een snelle tijd, zeker voor een eerste jaars, maar het is niet onmogelijk en ik zal er volledig voor gaan! Ook hoop ik natuurlijk mijn nationale titel te prolongeren”.

“Na een lange tijd voetballen stapte je over naar atletiek. Hordenlopen doe je nu sinds een jaar of 3 zoals je omschrijft als serieus. In dit verband is de volgende vraag aan je wat je als het grootste verschil ervaart tussen dat van een teamsporter in vergelijking met dan van nu als individuele sporter?
Het grootste verschil vind ik dat je bij atletiek echt op jezelf bent aangewezen en je het 100 procent voor jezelf doet. Dus moet je bij een individuele sport als atletiek ook zelf je problemen oplossen. Bij voetbal daarentegen als je een fout maakt, kan een teamgenoot het nog voor je oplossen”.

 “Kun je ook een inkijkje geven hoe in deze fase van voorbereiden op het zomerseizoen een trainingsweek van jou er uitziet”?
Mijn trainingsweek bestaat uit 6 dagen trainen, op maandag train ik niet want dan werk ik. Op Dinsdag staan er tempotrainingen op het programma, dit betekent loopjes die variëren tussen de 300 en 100 meter, deze training is voornamelijk bedoeld om tolerantie op te bouwen tegen verzuring. Woensdag doe ik krachttraining, omdat ik van mezelf al vrij sterk ben staan deze vooral in het teken van snelle krachtoefeningen zoals snatchen. Op Donderdag loop ik horde, dit zijn voornamelijk veel hordes zodat ik op de laatste paar hordes hetzelfde kan leveren als op de eerste paar hordes. Vrijdag is meestel een sprongwerktraining. Zaterdag is of een hordetraining met weinig hordes of een korte sprinttraining dus niet langer dan 100 meter. Zondag is het of een extra rustdag maar meestal een krachttraining”.

 “Hoe combineer je zo’n pittig programma met een opleiding. Heb je daar eigenlijk nog wel tijd voor en hoe heb je dat georganiseerd”
Soms is het wel lastig te combineren met school en werk maar over het algemeen gaat het tot nu toe prima. Wel zit ik in mijn laatste jaar vwo en kan ik doordat ik examens heb helaas niet mee op trainingsstage naar Portugal in april/mei. Ik probeer zoveel als mogelijk mijn vrije tijd te gebruiken om mijn huiswerk te maken, gelukkig houdt mijn trainer, Sven Ootjers, daar ook rekening mee met mijn drukke schoolprogramma”.

“Goed trainen is uiteraard een belangrijke voorwaarde om goed te presteren, maar hoe serieus gaan jullie met belangrijke aanvullende voorwaarden om zoals bijvoorbeeld voeding en medische verzorging e.d. Hebben jullie daar aandacht voor en waar uit blijkt dat”?
Qua medische zorg zit ik naar mijn mening bij een van de beste fysio’s van Nederland, Joost Vollaard. Gedurende het seizoen probeer ik mij minstens 1 keer per week te laten behandelen. Ook meet hij eens in de zoveel tijd mijn verpercentage, als deze te hoog wordt moet ik dus wel op mijn voeding letten maar omdat ik nog maar 17 ben hoef ik nog niet te beginnen aan diëten en dergelijke”.

“Heb je “voorbeelden” van atleten die je erg inspireren om als atleet het maximale uit jezelf te halen en wat spreekt je in die voorbeelden het meest aan?
Eigenlijk heb ik niet echt voorbeelden, maar als ik dan toch iemand zou moeten kiezen zou ik voor de sprinter Kim Collins (41 jaar inmiddels) gaan. Wat mij betreft is hij het ideale voorbeeld van dat je met hard werken en gemotiveerd zijn alles kan bereiken en dat je ongeacht je leeftijd nog wereldtop kan zijn.

“En als laatste item, wat zou je willen zeggen over de Hurdles/Sprint Special?
Voor mij is de Hurdles/Sprint Special een mooie wedstrijd waar ik vorig jaar voor de eerste keer aan meedeed. Het is een van de weinige echte hordewedstrijden in Nederland waar mooie tijden worden gelopen en spektakel gegarandeerd is. Dus als je een atleet bent schrijf je in en kom anders zeker kijken”!

Sponsoring

TS-logo-2